Orlov - Skelná Huť - Láz

Trasa: Orlov - nádrž Pilská - Skelná Huť - Láz

Vozík: elektrický

Délka trasy: 10km (asfalt, šotolina)

Výškový profil: stoupání 95m, klesání 161m

Možnost občerstvení: Orlov, Láz

Výchozím bodem této trasy je veřejné parkoviště nad obcí Orlov, kříží se zde několik turistických značek. Stojí zde dřevěná socha brdského ducha Fabiána, odhalená dne 22. září 2018. Více zde.

Společné foto u dřevěné sochy Fabiána

Hned na počátku cesty nás upoutá horkovzdušný balón vznášející se za Svatou Horou v Příbrami. Na obzoru je možné spatřit i těžní věže a haldy hlušiny po hlubinné těžbě.

Pohled směrem k Příbrami
Poutní místo Svatá Hora

Cestou míjíme hájovnu na místě zvaném U Slaniny, u níž je obora s jeleny.

Přicházíme k hrázi vodní nádrže Pilská a odbočujeme doprava do kopce.

Po pár metrech je odbočka doleva, kudy je možné dojít na vyhlídku nad hrází. Na cestě k vyhlídce je bohužel železná závora, kterou nelze s vozíkem objet. Bohužel to není jediná zamčená závora v Brdech.

Pohled z vyhlídky na vodní nádrž Pilská

Pokračujeme po asfaltce do kopce, na křižovatce se dáváme doleva. Po necelém kilometru přijdeme na další rozcestí, odbočujeme opět doleva po modré turistické značce na lesní cestu Perkanskou.

Křižovatka s lesní cestou Perkanskou

Po chvilce přejížíme Pilský potok, hlavní přítok vodní nádrže Pilská.

Pilský potok

Na další křižovatce se stále držíme modré turistické značky a zatáčíme doleva směrem ke Skelné Huti.

Přicházíme k rozcestí  Skelná Huť (715m), kde je nově instalovaná informační tabule. Zde se můžeme o historii tohoto místa dozvědět následující:

Ve 40. letech 18. století se v těchto místech nacházel rozsáhlý větrný polom. Tehdejší majitelé dobříšského panství Colloredo-Mansfeldové, kterým patřily zdejší lesy, se rozhodli polom pronajmout ke zpracování sklářskému rodu Adlerů. Sklárna zde existovala v letech 1749 až 1784. Po jejím zániku byla přestavěna na hájovnu a z míst po polomu vznikly louky. Později byla přistavěna ještě myslivna, která byla sídlem polesí Sklenná Huť. Kromě stodoly, která zde stojí dodnes, byly všechny budovy opuštěny a zdemolovány v období kolem II. světové války.

Informační tabule u rozcestí  Skelná Huť
Informační tabule u rozcestí Skelná Huť

Zde opouštíme modrou turistickou značku a stále po lesní cestě Perkanské míříme do Lázu. U hájovny na Žernové je možné zabočit doleva, dojet k vodní nádrži Pilská a vrátit se do Orlova. My však míříme rovně do Lázu.